Thursday, December 23, 2010

MARINA MAHATHIR ANTARA PENYOKONG KUAT KUMPULAN 'SEKSUALITI MERDEKA' ?




Oleh: Pria Malaya

Seksualiti Merdeka (SM) adalah kumpulan memperjuangkan kebebasan seksualiti (homo) di Malaysia..'Seksualiti' merujuk kepada sifat atau tabii seks manusia, sementara 'merdeka' adalah nama sempena Hari Kemerdekaan Malaysia yg merujuk kepada 'kebebasan' (hak asasi)..

Festival yg berunsurkan hak kebebasan seksualiti (Sexuality Rights Festival) rakyat Malaysia ini diadakan setiap tahun, yang berpusat di Kuala Lumpur..kalau diluar, SM ini berbentuk seperti 'Gay Parade' di negara2 barat..


(Logo Seksualiti Merdeka (SM)..apa yg anda boleh 'baca' dari logo ini?..kebebasan 'mutlak' dan pergaulan tanpa mengira jantina dan seksual..)

Antara aktiviti/program SM ini adalah melalui perundingan, forum, bengkel, seni, teater, muzik, konsert, yang diadakan bersama antara NGO dan individu...

Memetik satu kenyataan dari sebuah laman web, 'arterimalaysia.com' membicarakan tentang SM ini, menurutnya:

"The first year we had about 400-500 people. The second about 800-1000 people. Some of the activities we had done at past Seksualiti Merdeka fests include workshops on legal rights, forum on violence against transgender, talks on history of the sodomy law, debate on moral policing, lecture on history of alternative sexuality in the region, launch of Malaysia’s first queer anthology, sexuality rights training, storytelling, theatre and concerts.."


(Antara aktiviti2 'ilmiah' Seksualiti Merdeka yang mendapat sokongan penuh anak pemimpin negara..)

Perjuangan Seksualiti untuk golongan 'LGBT'

Melihat kepada 'pengenalan' tentang gerakan/kumpulan ini di dalam laman web rasminya, http://www.seksualitimerdeka.org, Seksualiti Merdeka adalah bermatlamatkan:
"Kami percaya bahawa setiap orang di Malaysia berhak untuk bebas dari diskriminasi, keganasan ataupun gangguan hanya kerana orientasi seksual dan identiti jantina mereka. Kami percaya bahawa kita semua berhak untuk bertanggungjawab terhadap tubuh kita sendiri. Kami percaya setiap orang berhak untuk menyayangi dan disayangi, sama ada dia gay, lesbian, biseksual, transgender, heteroseksual, aseksual, pansexual dan sebagainya."
http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com 

No comments:

Post a Comment