Saturday, December 4, 2010

UMNO main wayang lagi??????

Kenapa tidak ada tindakan?

ISA wajar diguna terhadap pengkritik Ketuanan Melayu: Peguam

KUALA LUMPUR: Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun, menyarankan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diguna pakai dalam isu berhubung kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mengenai "Ketuanan Melayu" semasa Kongres Nasional PKR Sabtu lalu.

Beliau berkata, kenyataan itu sekali lagi mencabar kedudukan dan hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan apa yang dikatakan oleh Dr Wan Azizah bahawa ketuanan Melayu harus "dibakulsampahkan" adalah satu bentuk cabaran secara khusus kepada peruntukan undang-undang iaitu Perlembagaan Persekutuan dan ia bukanlah satu hak kebebasan untuk bersuara.

Beliau berkata, apabila kenyataan ketuanan Melayu, hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu dan apa juga yang berkaitan dengan Artikel 153 dan lain-lain perkara dikatakan dengan begitu terbuka, apatah lagi dalam satu kongres yang turut dihadiri bukan Melayu, ia bukan lagi berbentuk cabaran tetapi lebih kepada memperlekehkan kedudukan, status hak orang Melayu dan Majlis Raja-raja Melayu.

"Artikel 153 adalah sesuatu yang terpahat kemas dan tersimpul mati atau dalam bahasa undang-undangnya berbentuk 'entrenched' yang mana ia adalah satu perkara yang bukan hanya tidak boleh dipinda tetapi juga adalah terlarang untuk diperkatakan," katanya.
(Berita di sini)

Ulasan:-Apabila kita membuat satu-satu kenyataan dalam akhbar misalnya,beberapa perkara handaklah diteliti terlebih dahulu.Di dalam keratan akhbar ini menyatakan bahawa tindakan perlu diambil kepada mereka-mereka yang mempertikaikan hak dan kuasa Raja-raja Melayu antaranya.
Kita nampaknya sudah lupa yang UMNO dan BN pernah menghina Intitusi Raja Melayu semasa mereka diketuai oleh Tun Dr Mahathir tidaklama dahulu.Kenapa sehingga sekarang tidak ada satupun tindakan yang diambil oleh PERUNDANGAN terhadap mereka yang terlibat?
Dan setelah PRU 12 berakhir,satu golongan(YANG KAMI PASTI DARI UMNO)telah menolak cadangan dan pilihan MB Terengganu yang baru.Itu ialah pilihan pihak Istana Terengganu yang diketuai oleh Sultan Terengganu yang mana pada masa yang sama adalah YDP Agong.

Kenapa tidak ada sedikit pun laporan dan tindakan yang TEGAS diambil ke atas mereka ini?Adakah kerana mereka ini UMNO atau BN?Di manakah keadilan yang sebenarnya?
Ini bukan setakat mengkritik,malahan terus MENGHINA Raja-raja melayu?
Inikah yang dikatakan sebagai 2 SET UNDANG-UNDANG?

(sumber dari MTD Pulau Tawar)

No comments:

Post a Comment