Tuesday, May 3, 2011

SEBAB TEMPAT PERSEMBUNYIAN OSAMA DIKETAHUI

aniismaa
Tempat persembunyian Osama di Abbottabad, Pakistan

Tidak ada jaringan telefon dan internet di tempat persembunyian Osama bin Laden yang dianggarkan bernilai US1 juta dicurigai pakar Amerika. Ini menguatkan lagi bahawa pimpinan Al Qaeda itu memang bersembunyi di sana.

Ini kerana tempat persembunyian tersebut berada dalam persekitaran perumahan golongan profesional yang memiliki kendaraan import, mempunyai talian telefon tetap, menggunakan 'handphone', serta memiliki jaringan internet di rumah mereka.

Dimaklumkan bahawa Osama hanya berhubungan dengan dunia luar secara terus melalui perantara yang dipercayainya.

“Pakar-pakar mengumpulkan semua bukti, data-data yang tidak jelas untuk membangunkan maklumat tepat,” kata Craig Mathias, Communications Analyst Farpoint Group, yang dikutip dari Computerworld, 3 Mei 2011.

Kata Mathias lagi, "Jika anda mendapati ada sebuah villa berharga US1 juta tidak memiliki sambungan telefon atau internet, sedangkan rumah di sekelilingnya memilikinya, tentulah merupakan hal yang menarik".

"Itu bukan bererti Osama memang tinggal di sana, namun fakta-fakta aneh ini merupakan informasi penting yang boleh menghasilkan kesimpulan seperti itu", tambahnya.

Menggunakan foto satelit dan informasi lain, CIA telah mengembangkan teori bahwa Osama bin Laden memang tinggal di sana. Tidak adanya telepon dan internet menguatkan kecurigaan mereka. 

www.gigitankerengga.blogspot.com

No comments:

Post a Comment