Saturday, September 24, 2011

M'sia ada kelebihan berbanding China - Lynas?Tax Free

Malaysia mempunyai kelebihan dalam menarik aktiviti hiliran di dalam industri nadir bumi berbanding dengan China kerana ia mempunyai sistem perundangan dan harta intelek yang sangat baik, kata Naib Presiden Eksekutif Strategi dan Komunikasi Korporat Lynas Corporation Ltd Dr Matthew James.

Pada masa yang sama, kelebihan kos di segi kos buruh, tenaga dan kimia yang pernah disediakan China tidak lagi terpakai dan Malaysia dilihat sebagai lokasi yang sangat kompetitif berikutan kenaikan kos yang tinggi yang berlaku di China sejak sedekad lepas, katanya.

"Itulah yang dilakukan oleh kuota eksport China (mengenai nadir bumi) yang digalak (digunakan) di China. Mereka cuba menggalakkan industri hiliran berkenaan barpindah ke China dengan menghadkan akses terhadap nadir bumi.

"Terdapat banyak negara yang enggan memindahkan industri masing-masing ke China kerana mereka prihatin mengenai perlindungan harta intelek. Syarikat berkenaan lebih condong memindahkan industri masing-masing ke Malaysia," katanya kepada Bernama di ibu pejabat Lynas di Sydney, Australia.

China, yang mengeluarkan lebih 90 peratus daripada nadir bumi dunia dilaporkan telah mengurangkan kuota eksport yang menghadkan bekalan global, dan sebaliknya menaikkan harganya.

Sementara itu, kilang pemprosesan nadir bumi Malaysia telah merangsang minat apabila Lynas telah menandatangani satu surat hasrat dengan bahagian Teknologi Pemacu Siemens pada Julai bagi pengeluaran magnet dan usahasama itu dijangka dizahirkan pada akhir tahun ini, katanya.

James berkata lima lokasi telah dipertimbangkan bagi pembinaan kilang pengeluaran usahasama itu dan tiga daripadanya adalah di Malaysia.

Katanya Lynas juga telah mengadakan perbincangan komersil dengan syarikat lain mengenai pembinaan operasi aplikasi hiliran seiringan dengan kilangnya di Gebeng.

"Apabila anda melihat sesetengah industri elektronik hiliran Malaysia yang telah sedia ada, seperti komponen automotif hiliran, anda boleh menjangka pelaburan (kilang nadir bumi Lynas) boleh diterima bagi melengkapkan rantaian nilai antara bahan mentah yang akan disediakan oleh Lynas dan industri berkenaan," katanya.

Sementara itu, Kilang Material Canggih Lynas (LAMP) di Gebeng, Kuantan, akan mempunyai kapasiti awal untuk memproses 11,000 tan metrik oksida nadir bumi (REO) setahun, dengan pengembangan kepada 22,000 tan metrik setahun.

Kilang itu, yang sudah siap lebih 60 peratus sehingga akhir Jun, akan mengeluarkan produk nadir bumi bersama-sama satu siri Produk Galian Sintetik.

Kilang bernilai RM700 juta itu dilaporkan bergelut dengan kontroversi, yang dicetus oleh dakwaan bahawa ia akan mengeluarkan radiasi yang memudaratkan kesihatan orang ramai yang membawa kepada lawatan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dari 29 Mei hingga 3 Jun.

Di dalam laporannya, IAEA mengesahkan bahawa kilang itu, sebaik siap lewat tahun ini, dijangka selamat dan mematuhi sepenuhnya dengan standard antarabangsa tetapi lesen praoperasinya masih bergantung kepada kelulusan pengawal atur.(Malaysiakini)

 Bagaimana IAEA boleh menjadi jawatankuasa yang menentukan selamat atau tidak ,sedangkan IAEA merupakan promoter kepada sumber tenaga tersebut.Merekalah yang akan menggunakan bahan tersebut itu nanti.

Nadir bumi (rare earth) yang telah diproses di China dikenakan cukai ekspot oleh kerajaan China.  Sebahagian dari mineral nadir bumi yang di ekspot telah di naikkan cukai ekspot dan salah satu dari mineral yang dikenakan cukai ekspot yang paling tinggi ialah Neodymium.  Mineral ini adalah yang paling banyak digunakan dalam industri pembuatan.  Di bawah ini adalah maklumat tentang cukai ekspot yang dikenakan oleh kerajaan China yang diumumkan pada 16 December 2010 dan berkuatkuasa Januari 2011.

Changes in the applied export tax (by HS Code):
- Rare earth metal Neodymium (HS 28053011), 25 percent up from 15 percent in 2010.

Newly added products:
- Rare earth, exact name unobtainable (HS 28053014), 25 percent
- Rare earth, exact name unobtainable (HS 28053015), 25 percent
- Rare earth chloride, unspecified (HS 28469032), 15 percent
- Rare earth chloride, unspecified (HS 28469033), 15 percent
- Rare earth chloride, unspecified (HS 28469039), 15 percent
- Rare earth containing ferroalloys (HS 72029999), 25 percent
- Other of copper alloys (HS 74071090), maximum 30 percent, applied 0 percent
- Certain aluminum plates (HS 76061191), maximum 20 percent, applied 0 percent
- Certain aluminum plates (HS 76061129), maximum 20 percent, applied 0 percent

Products no longer subject to an export tax:
-Rare earth chloride Praseodymium oxide (HS 28469030), previously 15 percent



Ini jelas menunjukkan tentang apa yang dimaksudkan Lynas dengan pernyataan mereka bahawa memproses nadir bumi di Malaysia adalah lebih menguntungkan sebanyak 20% hingga 30% walaupun nadir bumi mentah dari Australia terpaksa dibawa sejauh 2000km melalui kapal ke Gebeng. Lynas dapat menjimatkan wang sebanyak 15% hingga 30% dari membayar cukai ekspot. Tambahan pula Lynas dikecualikan dari membayar cukai perniagaan selama 10 hingga 12 tahun.
 
Kerajaan Malaysia telah memberikan "lamaran cinta" yang menarik kepada Lynas dan ini telah menyebabkan Lynas "jatuh cinta pandang pertama" dengan "lamaran" tersebut dan kerajaan Malaysia dan Lynas sedang dilamun cinta yang cuba digugat keutuhan cinta mereka oleh rakyat Malaysia yang muak dengan adegan dan lakonan mereka

http://dppwm.blogspot.com

No comments:

Post a Comment