Saturday, January 22, 2011

KEMBALINYA SHEIKH RASHID AL-GHANNUSHI DINANTI RAKYAT TUNISIA


















 
 
 
 
 
Tidak kurang dari enam hari selepas tindakan pembakaran diri seorang pemuda Tunisia tidak ada seorangpun yang membayangkan pemerintahan 23 tahun Presiden Zine El Abidine Ben Ali akhirnya tumbang akibat demonstrasi rakyat Tunisia.

Mantan Presiden Ben Ali akhirnya terpaksa melarikan diri ke Arab Saudi sebagai ibu dari negara-negara diktator di Timur Tengah.

Ben Ali memilih Arab Saudi setelah negara-negara Barat yang sebelum ini menjadi pelindungnya menolak memberikan suaka politik kepadanya. 
 
Apa yang terjadi di Tunisia tidak pernah dibayangkan oleh rakyat Tunisia.Namun kegembiraan mereka dapat dilihat dari wajah-wajah mereka yang lalu lalang dan melakukan demonstrasi di jalanan. Akan tetapi suatu perkara yang paling penting adalah substansi gerakan revolusioner rakyat Tunisia dan nasibnya.

Tunisia sebagai persimpangan besar Eropah dan Afrika sebelumnya adalah jajahan Perancis dan dianggap sebagai milik nenek moyang Perancis.

Bukan tanpa alasan ketika seorang mahasiswa Universiti Sorbonne yang juga sempat mendapat pendidikan ketenteraan 24 tahun lalu melakukan rampasan kuasa di Tunisia dan akhirnya menjadi Presiden Tunisia selama 23 tahun.

Benar, pemuda itu adalah Zine El Abidine Ben Ali. Ia memerintah dengan cara kekuasaan negara-negara pro-Barat seperti Mesir, Yordania, Libya dan Iraq di masa itu.

Korupsi, rasuah dan nepotisme di tengah keluarga besar Ben Ali dan isterinya Leila Trabelsi menjadi penyebab utama tumbangnya pemerintahan rapuh Ben Ali.

Apa yang dilakukan rakyat Tunisia merupakan sebuah gerakan rakyat dan spontan. Namun kelihatan tuntutan rakyat Tunisia tidak disukai oleh Barat.

Sikap yang ditunjukkan rezim Zionis Israel membuktikannya. Israel bimbang meluasnya kesedaran Islam yang terjadi di Tunisia ke seluruh negara di Timur Tengah.

Kebimbangan yang muncul dari langkah pertama selepas jatuhnya Ben Ali dari Tunisia adalah tindakan rakyat revolusioner Tunisia memperdengarkan suara azan di tv-tv Tunisia.

Langkah yang selama ini dilarang di Tunisia dan berdasarkan alasan orang-orang yang hampir dengan Ben Ali ucapan azan mengakibatkan polusi suara di Tunisia.

Namun apa membawa kemungkinan munculnya sebuah pemerintahan Islam di Tunisia adalah pernyataan persiapan seorang ulama dan pejuang lama Sheikh Rashid al-Ghannushi untuk kembali ke Tunisia.

Kelihatan kehadiran Sheikh Rashid al-Ghannushi bakal menjadi tonggak terbentuknya pemerintahan Islam di Tunisia.





















Siapa Sheikh Rashid al-Ghannushi?

Sheikh Rashid al-Ghannushi adalah seorang ulama pejuang dan revolusioner Tunisia.

Pengaruh pemikiran Sayyid Qutb dan Hasan al-Banna, membuatnya bersama Omar al-Bashir, Presiden Sudan menjadi dua tokoh Ikhwanul Muslimin di utara Afrika dan Tunisia.

Sheikh Rashid al-Ghannushi merupakan segelintir penulis dan pemikir Arab yang yang menulis tentang pribadi Imam Khomeini ra muncul selepas kemenangan Revolusi Islam Iran.

Sheikh al-Ghannushi memiliki hubungan erat dengan tokoh-tokoh revolusioner Iran di awal-awal revolusi.

Sheikh al-Ghannushi kemudian membentuk sebuah gerakan di Tunisia bernama ‘al-Nahdhah' yang pada akhirnya dikenali dengan ‘al-Ittijah al-Islamiyah'.

Gerakan yang dibentuknya ini bertumpu di Universiti al-Zaytoonah bagi menghadapi Presiden Tunisia waktu itu, Habib Bourguiba dan kekuatan sekularismenya.

Akibat aktivitinya ini, Presiden Bourguiba memerintahkan Sheikh al-Ghannushi untuk ditahan. Patut diketahui bahwa gerakan ‘al-Nahdhah' mempunyai peranan penting menggoncang kekuasaan dan mejatuhkan kekuasaan Habib Bourguiba.

Pemerintah Bourguiba pada tahun 1986 menjadikan Sheikh Rashid al-Ghannushi sebagai tahanan rumah. Sementara sejumlah tokoh awal gerakan al-Nahdhah ditangkap dan diserahkan kepada pengadilan.

Konflik di antara pasukan pemerintah dan pendukung gerakan al-Nahdhah tidak dapat dihindarkan dan semakin meningkat. Akhirnya pada Mac 1987 pasukan keamanan pemerintah menangkap Sheikh Rashid al-Ghannushi, para pemimpin dan anggota gerakan al-Nahdhah.

Krisis di Tunisia mencapai kemuncaknya. Pada bulan April dan Mei 1987, terjadi tindakan pemogokan dan juga kekerasan antara mahasiswa dan pihak keamanan baik di kawasan universiti maupun di jalanan.

Pemerintah sentiasa menuduh apa yang terjadi adalah tindakan kerosakan yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan ekstrim yang mendapat arahan dari pihak asing, khususnya para pemimpin al-Ittijah al-Islamiyah yang melakukan kerjasama dengan pemerintah Iran dan berkonspirasi untuk mengeksport Revolusi Islam ke Tunisia bagi menumbangkan pemerintah Tunisia.























Kudeta Jenderal Zine El Abidine Ben Ali pada 7 November 1987 menghasilkan perubahan di Tunisia.

Dibentuk pemerintahan baru dan pembersihan anasir-anasir Bourguiba dan pihak tentera melakukan langkah-langkah baru dengan membebaskan para tahanan politik.

Majoriti tahanan politik ini berasal dari para pejuang Islam. Pembebasan Sheikh Rashid al-Ghannushi pada Mei 1988 menciptakan situasi yang positif di Tunisia.

Ini berikutan gerakan al-Ittijah al-Islamiyah menyatakan sokongannya terhadap pemerintah. Kelihatan berlaku keamanan telah kembali ke negara ini dan rakyat tidak lagi melakukan aksi protes terhadap pemerintah seperti sebelumnya.

Akan tetapi perbezaan politik antara gerakan Islam dan pihak tentera yang baru berkuasa mempunyai nasib yang sama dengan yang terjadi di Mesir.

Gerakan al-Ittijah al-Islamiyah akhirnya dilarang oleh pemerintah untuk melakukan aktivitinya di Tunisia.

Prinsip-prinsip gerakan al-Ittijah al-Islamiyah secara transparan dihebahkan pada 6 Jun 1981 dan yang terpenting adalah menolak sekularisme, hubungan dengan seluruh umat Islam sedunia, tidak mengakui etnik Arab, pembebasan Palestin , pembebasan negara-negara Arab dari cengkeraman imperialisme dan menciptakan organisasi yang bertujuan menjaga kepentingan rakyat.

Sheikh Al-Ghannushi Mengakhiri Krisis Pemimpin Revolusi Tunisia

Hingga saat ini majoriti pemerhati politik menilai masa depan revolusi rakyat Tunisia masih kabur kerana tidak memiliki seorang pemimpin. Namun dengan tersebarnya berita persiapan Sheikh Rashid al-Ghannushi untuk kembali ke Tunisia dapat memberikan kesan penting bagi masa depan negara ini.

Ini kerana Sheikh Rashid al-Ghannushi hingga pada masa ini masih mempunyai pengaruh dan sokongan rakyat yang kuat. Sheikh al-Ghannushi memberitahu agensi berita antarabangsa (AFP) , , kemungkinan terbentuknya pemerintahan persatuan nasional di Tunisia setelah melalui proses yang panjang. (IRIB/SL)
 
www.tulahan.blogspot.com

No comments:

Post a Comment