Friday, February 4, 2011

PANAS!! Krisis Mesir: Dentuman Penunjuk Perasaan Makin Takutkan Hosni Mubarak!!

PANAS!! Krisis Mesir: Dentuman Penunjuk Perasaan Makin Takutkan Hosni Mubarak!!

Gema Terakhir Desak Mubarak Berundur


Mentera mendesak Presiden Hosni Mubarak untuk meninggalkan jawatan bergema merentasi Tahrir Square Kaherah, pusat gempa bantahan Mesir, di mana beratus-ribu telah berkumpul untuk apa mereka kata ialah "Hari Berlepas".

Sebagai negara yang memasuki hari kesebelasnya pergolakan, demonstrasi besar-besaran bermula selepas solat Jumaat.

Beribu-ribu berkumpul di bandar raya Alexandria, memegang pelekat-pelekat dan berdikir "Dia mesti pergi!" wartawan Al Jazeera terdapat dilaporkan. Tiga ribu orang juga dihubungkan demonstrasi-demonstrasi dalam Giza.

"Berada di sini adalah hari ini ialah hari akhir untuk Mubarak , tiba masanya untuknya pergi," Gigi Ibrahim, seorang penggiat politik memberitahu Al Jazeera dari Tahrir Square.

"Keseluruhan proses ini adalah tentang yang lebih gigih dan yang tidak bersedia memberi naik. Dan setiap hari [penunjuk perasaan] kena semakin bertambah berazam," Ibrahim berkata.

Mohamed Hussein Tantawi, menteri pertahanan Mesir, juga melawat kuasa dua terdahulu pada hari Jumaat. Dia bercakap dengan penunjuk perasaan dan komander-komander tentera lain.

Terdahulu, Ahmed Shafiq, perdana menteri baru Mesir, kata menteri dalam negeri tidak harus menghalang Jumaat kawad aman. Dan Mubarak, pada bahagiannya kata dia mahu untuk meninggalkan pejabat, tetapi takut akan ada huru-hara jika dia melakukan.

Bercakap ke televisyen ABC Amerika katanya, "Saya bosan. Selepas 62 tahun dalam perkhidmatan awam, saya telah mendapat cukup. Saya mahu pergi."

Tetapi dia menambah: "Jika saya meletakkan jawatan hari ini, akan ada huru-hara."

Kerajaan Mubarak telah bergelut untuk mendapatkan semula kawalan sebuah negara marah tentang kemiskinan, kemelesetan dan penindasan politik, menarik Islam Brotherhood - Pergerakan pembangkang paling terancang Mesir - untuk perbincangan dan meminta maaf untuk Rabu pertumpahan darah di Kaherah.

Kerajaan peralihan

Penunjuk perasaan menyanyi 'Dia mesti pergi!'

Dalam satu percubaan untuk bertenang keadaan, Omar Suleiman, naib presiden, kata pada hari Khamis yang diharamkan Islam Brotherhood, pergerakan pembangkang politik terbesar Mesir , dan lainnya telah dijemput menemui kerajaan baru sebagai sebahagian daripada satu dialog kebangsaan.

Satu tawaran akan bercakap dengan diharamkan tetapi menerima kumpulan mungkin tidak masuk akal sebelum bantahan meletus pada 25 Januari, menunjukkan perolehan yang diperbuat oleh gerakan menyokong demokrasi semenjak itu.

Tetapi merasakan kemenangan, mereka telah menolak perbincangan sehingga Mubarak pergi.

Pelakon-pelakon pembangkang termasuk Mohamed ElBaradei, bekas PBB kepala pengawal nuklear , dan Islam Brotherhood kata sekali lagi yang Mubarak, yang mahu tinggal pada sehingga pilihan raya menjadualkan untuk September, mesti menghadapkan mereka akan berunding dengan kerajaan.

"Kami menuntut yang rejim ini dijatuhkan , dan kami menuntut pembentukan kerajaan perpaduan negara untuk semua puak-puak," Islam Brotherhood kata dalam satu penyiaran kenyataan oleh Al Jazeera.

Overtur kerajaan mengejar Shafiq, perdana menteri, memohon maaf untuk Rabu keganasan dan kerosakan dalam undang-undang dan ketenteraman.

Shafiq juga berkata dia tidak tahu yang telah bertanggungjawab untuk pertumpahan darah, dipersalahkan oleh penunjuk perasaan pada polis pengintipan.

Dalam satu langkah penting, Mohammed Al-Beltagi, satu ahli utama Islam Brotherhood, memberitahu Al Jazeera pada hari Jumaat organisasinya tidak mempunyai cita-cita menjalankan untuk jawatan presiden.

Pembangunan datang sebagai New York Times melaporkan, memetik pegawai AS dan diplomat-diplomat Arab, bahawa pentadbiran AS membincangkan dengan pegawai-pegawai Mesir satu cadangan bagi Mubarak untuk meletakkan jawatan serta merta dan menyerahkan kuasa bagi sebuah kerajaan peralihan diketuai oleh Omar Suleiman, baru dilantik naib presiden.

Laporan ini, walaupun belum pasti oleh Rumah Putih, mengikuti kenyataan-kenyataan Mubarak pada Selasa minggu ini di mana dia bersetuju untuk berhenti kuasa, tetapi hanya pada September pada akhir istilah semasanya.

Mohamed Talaat El-Sadat, saudara lelaki presiden Mesir mendiang Anwar El-Sadaat telah menyokong Suleiman untuk jawatan tertinggi. Dia memberitahu Al Jazeera pada hari Jumaat yang dia menyokong revolusi belia tetapi tidak mahu Mesir pergi ke perang saudara.

"Kami tidak mahu huru-hara dan mengadakan memenuhi permintaan-permintaan penunjuk perasaan yang seharusnya tinggal di Tahrir Square," katanya, menambah "Saya menjangka Mubarak akan sukarela dan openhandedly meletakkan jawatan dan pemindahan kuasa kepada Omar Suleiman." 
 
 http://jalanpulang1978.blogspot.com

No comments:

Post a Comment