Tuesday, February 1, 2011

TERKINI!! HOSNI MUBARAK ENGGAN LETAK JAWATAN


TERKINI!!

Sebentar tadi, stesen televisyen satelit Al Jazeera dan CNN melaporkan bahawa Presiden Mesir yang dibenci rakyat, Hosni Mubarak, dalam satu siaran TV khas ke seluruh negara menyatakan bahawa dia tidak akan meneruskan penggal pemerintahannya yang berakhir September ini.

Tetapi para demonstran tidak berpuas hati dan mahu Hosni meletakkan jawatan serta-merta tanpa syarat!


"Ini tidak cukup, kami mahu dia (Hosni) letak jawatan serta-merta, bukan menunggu September"!!


Perarakan jutaan penunjuk perasaan sudah memenuhi segenap ruang di Tahrir Square di Kaherah menuntut supaya Hosni berundur!


Keadaannya masih tidak banyak berubah, malah dijangkakan reaksi rakyat akan lebih besar susulan pengumuman Hosni tidak mahu tunduk dengan desakan rakyatnya sendiri.


Mubarak Kata Dia Akan Berundur September Ini


Kaherah, Mesir (CNN)
-- Tunduk kepada satu minggu bantahan dalam jalan-jalan Kaherah, Hosni Mubarak mengumumkan Selasa yang dia akan membungkus jawatannya hampir 30 tahun sebagai presiden Mesir pada September dan menyerahkan kuasa "dalam satu jalan berperlembagaan."

"Saya telah menghabiskan banyak masa berkhidmat untuk Mesir," Mubarak memberitahu rakyatnya dalam satu siaran TV malam Selasa, menambah, "Tanggungjawab pertama saya kini ialah untuk memulihkan keselamatan tanah air, mencapai satu peralihan kuasa daripada aman dalam satu persekitaran yang akan melindungi Mesir dan orang-orang Mesir dan yang akan ambil kira tanggungjawab diberikan kepada sesiapa orang ramai memilih dalam pilihan raya-pilihan raya akan datang."


Hujung istilah semasa Mubarak pada September, dan katanya dia telah pun memutuskan untuk tidak lari dari bumi Mesir lagi.


Penunjuk perasaan di Tahrir Square Kaherah, di mana beribu-ribu telah berkumpul untuk berhari memanggil untuk pengusirnya, meletus dalam sorakan dengan pengumuman -- tetapi beberapa dari mereka telah berkata mereka akan terus tuntut peletakan jawatan serta-merta Mubarak.


"Ini tidak cukup," Mahmoud Safi, seorang peguam mengambil bahagian dalam demonstrasi-demonstrasi Kaherah, memberitahu CNN selepas laporan pengumuman akan berlaku Mubarak ditimbulkan.


"Kami telah satu permintaan. Kami menghendakinya meninggalkan negara kita kini, serta-merta, bukan esok."


Sebelum pengumuman, pegawai U.S. kanan menceburi dalam mempertimbangkan pentadbiran Obama pada Mesir berkata dari Washington keputusan yang Mubarak akan "satu langkah penting dalam arah kanan."


Pegawai kata Rumah Putih telah membuat jelas "pada peringkat tertinggi" yang ia mahu Mubarak untuk menyatakan yang kedua-dua tidak dia ataupun anak lelakinya, Gamal, akan menjadi satu calon presiden dalam itu pilihan raya berikutnya menyediakan untuk September. 
 
http://jalanpulang1978.blogspot.com

1 comment:

  1. Hosni Mubarak perlu meletakkan jawatan presidennya demi kesejahteraan rakyatnya. Siapapun yang rakyat pilih adalah hak mereka. Barangkali beliau mahu mengalami nasib yang sama berlaku pada Jamal Nasir dan Anwar Sadat? Namun, rakyat Mesir percaya negara akan kembali aman tanpa beliau.

    ReplyDelete