Friday, November 26, 2010

LAMBANG PADA SELUAR DALAM MENYINGGUNG UMMAT ISLAM



KUALA LUMPUR, 27 Nov. : Pasukan polo air Singapura di Sukan Asia 2010 mencipta suatu kontroversi apabila dilihat memakai seluar dalam sukan dengan gambar bulan sabit dan bintang yang letaknya di kawasan sulit mereka.

Kedua-dua simbol itu merupakan elemen penting pada bendera Singapura. Pakaian sukan itu dikatakan direka oleh pasukan tersebut. Anda boleh baca di sini untuk keterangan lanjut.

Saya tidak mahu mempersoalkan perihal patriotisme atlet atau badan sukan yang bertanggungjawab mereka cipta cipta pakaian sukan ini, namun mahu mempersoal sensititivi mereka terhadap penggunaan lambang bulan pada seluar sukan tersebut. Perlukah mempersoalkan patritisme atau rasa hormat mereka pada bendera negara sendiri?


Menurut penerangan Wiki: The Singapore Arms and Flag and National Anthem Rules define the flag's composition and the symbolism of its elements: red symbolises "universal brotherhood and equality of man", and white, "pervading and everlasting purity and virtue". The waxing crescent moon "represents a young nation on the ascendant". The five stars "stand for the nation's ideals of democracy, peace, progress, justice and equality".[16][17] The crescent is also an important symbol in Islam.[18]


Walaupun dengan jelas lambang bulan sabit itu didefinisikan sebagai mewakili generasi muda atau waris negara, namun penerangan itu turut menyebut bahawa bulan sabit ialah suatu lambang penting dalam Islam.

Hal ini sewajarnya dipandang serius oleh badan sukan negara itu, kerana tindakan atlit negara itu menyinggung perasaan Muslim lebih-lebih lagi Muslim yang merupakan warganegara tersebut.

Mana-mana negara Islam yang menggunakan lambang bulan sabit itu merujuk lambang itu sebagai simbol Islam.

Bukankah lebih baik negara itu menukar rekaan bendera mereka kerana bendera sedia ada yang digunakan mulai tahun 1959 ini jelas mempunyai identiti Islam walhal negara itu bukan lagi negara yang diduduki oleh majoriti rakyat yang beragama Islam.

No comments:

Post a Comment