Thursday, October 28, 2010

Kesian orang Melayu Pulau Pinang......

Tanah orang Melayu semakin kurang

GEORGETOWN - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Muhamad Farid Saad mempertahankan tindakannya mendedahkan masalah tanah orang Melayu di Pulau Pinang bagi menyedarkan mereka daripada terus terlena.

Menurutnya, langkah tertentu perlu diambil bagai memastikan tanah yang ada tidak terus terlepas ke tangan orang lain yang mempunyai kuasa beli tinggi.

“Orang Melayu dihimpit dari pelbagai sudut sama ada oleh Kerajaan Negeri pimpinan DAP dan kuasa beli sektor swasta yang dikuasai kaum tertentu.

“Pelbagai polisi dan cara dilakukan untuk 'menghalau' atau meminggirkan orang Melayu dari tanah mereka sendiri.

“Orang Melayu menjual tanah yang ada kepada pemaju swasta kerana tawaran harga lumayan manakala penduduk berdekatan tidak mampu membeli rumah kerana harga di luar kemampuan mereka,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Menurutnya, tuduhan Ketua Menteri, Lim Guan Eng bahawa beliau bersikap rasis dengan membangkitkan masalah itu pada Perhimpunan Agung UMNO di Kuala Lumpur minggu lalu adalah tidak berasas.

“Saya membuat kajian terperinci. Hasilnya saya dapati tanah milik orang Melayu di Daerah Timur Laut hanya 1.16 peratus, Balik Pulau (15.07 peratus), Seberang Perai Utara (44.20 peratus), Seberang Perai Tengah (23.55 peratus) dan Seberang Perai Selatan (18.09 peratus).

(Sumber dari sini)

P/S:-Kami sangat menyokong apa yang diperkatakan oleh ADUN yang seorang ini.Dan kami dengan ini meminta supaya dijalankan siasatan yang mendalam bagi menyelesaikan masalah tanah ORANG MELAYU yang berlaku di Pulau Pinang ini.

Kalau boleh senaraikan :-

1.Siapa pemilik terkini tanah-tanah tersebut,

2.Bila ia diambil atau dipindah milik,

3.Atas kelulusan siapa arahan pindah milik tersebut,

4.Pada tahun berapa pindah milik itu berlaku,

5.Atas alasan apa tanah-tanah tersebut di pindah milik,

6,7,8........

Kita tunggu dan lihat adakah siasatan akan dijalankan.Dan lagi satu kalau boleh,siasat juga tukar milik TANAH-TANAH di JERANTUT ini.Dan kami mencadangkan supaya soalan-soalan di atas juga diguna untuk siasatan ini dan seterusnya bentangkan hasil sisatan dalam MEDIA ARUS PERDANA dan juga MEDIA SOSIAL yang berlambak ada sekarang.

BOLEH??????

  
sumber dari http://pemudajerantut.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment